søndag 10. november 2013

Lunsj- og pausestrikk

001

Innimellom jobbing og lesing, prøver jeg å få til å strikke bittelitt, og nå har jeg fått en hals av pinnene : )

Den er strikka i Mor Aase bomull/ullblanding, og jeg har krympa garnlageret mitt med 116 g. (Det begynner å vises at jeg ikke har kjøpt garn på 2,5 år – det jeg har kjøpt det siste året, er garn tiltenk spesielle prosjekt som har blitt gjort ferdige med en gang….f.eks Mariusgenseren jeg strikka i fjor)

002

Halsen er strikka i perlestrikk på pinne 6 – jeg la opp 31 m, og tok alltid første maske av. Da den var lang nok til å ta to ganger rundt halsen, hekla jeg den sammen, og jeg har hekla en kant av luftmaskebuer rundt hele halsen. Den er myk og god, og jeg er feridg med en julegave : D

Jeg har også bestilt meg nye lapper – disse er litt mer diskré enn de andre, og passer godt på denne halsen ; )

Jeg har tidligere skrevet om at antallet kommentarer har sunket betraktelig, men at antallet besøk har økt….og at dette er noe jeg ikke har skjønt. Jeg skjønner det fortsatt ikke helt, men det er noe annet jeg har oppdaga, og det er at det er flere som svarer på min kommentar på sin egen blogg. Er dette blitt veldig vanlig? Da kan det være at jeg går glipp av en del ting, fordi det er slett ikke sikkert at jeg noen gang går tilbake til det samme innlegget i den samme bloggen.

Ha det godt – klem Siv

lørdag 9. november 2013

Will you still love me when I’m no longer young and beautiful?

I sommer var jeg blant annet i Barcelona : ) Gemalen, litjtupp og jeg reiste sammen bestevenninna til litjtupp, mora hennes (som er venninna mi) og stefaren hennes. Vi oppdaga en dag at det var en pågående festival i Barcelona, og at det skulle være konsert dagen etter…da var vi impulsive, ropte YOLO og bestilte billett til litjtupp, bestevenninna og undertegnede

lana festival

Dette viste seg å være en festival med stil – her var det rød løper og champagne i stettglass, plassanvisere med lommelykt og duftlys og sysaker i teltet som huset toalettene – altså en alldeles trygg festival å ta med seg to nesten-16-åringer til : )

Som dere nok har sett, var vi på Lana Del Rey. Om ikke best kjent med, så i alle fall først kjent med sangen Videogames i Norge.

lana blå

Dama har en alldeles rå stemme, og jeg liker godt å høre på henne….men konserten var for min del ikke den helt store opplevelsen (hadde vi ikke vært så impulsive kunne jeg lest anmeldelsene fra hun var i Oslo i april, og da er det ikke sikkert vi hadde vært like YOLO). Men for jentene var dette en spennende og flott opplevelse, og hva gleder vel ikke et mammahjerte mer?? ; )

Syns denne sangen er nydelig. Hørte på den en dag, og så spurte jeg gemalen: Will you still love me when I’m no longer young and beautiful, hvorpå han da svarte: Du slutte da vel itj å vær beautiful! Er ikke det en herlig kjærlighetserklæring, så vet ikke jeg <3

Ta dere en tur innom Youtube, og hør litt på sangene til dama – altså verdt tida det tar : )

Jeg har flere konsertopplevelser jeg vil dele med dere, men det blir en annen dag ; )

Ha en flott lørdag og ei god helg – klem Siv

onsdag 6. november 2013

Kjærlighet, strikk og oppskrift <3

I dag er det 21 år siden gemalen og jeg ble kjærester <3 Føler meg nesten litt gammel når jeg sier det, men jeg er jo ikke det da ; ) Vi har vært sammen over halve livet mitt <3 Vi satt en dag på jobb og snakka om kjærlighet og livet generelt, og jeg fortalte at vi snart hadde 21 års dag….da er det en kollega som utbryter “Å så er dere fortsatt glade i hverandre??” Måtte le av dette utbruddet, men ja, vi ER fortsatt glade i hverandre, og vi ser på oss selv som heldige av den grunn : )

001

Har strikka et par helt enkle pulsvarmere, og jeg har hekla inn en sølvtråd på kanten

002

…for da matcher de halsen jeg strikka forrige dagen. Skal pakke det pent inn, og gi det til Kirkens Bymisjon : )

Og så var det jo noen som ville ha oppskrift på muffinsene fra forrige innlegg, og den er som følger:

EPLE- OG KANELMUFFINS

7,5 dl hvetemel

1,25 dl sukker

4 ts bakepulver

2 ts kanel

litt salt

1 egg

50 g smelta smør

1,25 dl melk

2 epler – skrell og rasp

 

Bland sammen og fordel på 12 store muffinsformer

 

Bland så:

1,25 dl hakkede mandler

1 knapp dl brunt sukker

0,6 dl mel

2 ts kanel

2 ss smeltet smør

Strø over muffinsrøra som allerede er fordelt og stek i ovnen

25 min 175 C

Jeg laga ca dobbel porsjon av det som skulle på toppen – jeg elsker mandler, og så syns jeg det ble litt lite ; )

 

Hjertelig velkommen til nye følgere – håper dere vil trives her : D

Ha det godt – klem Siv

søndag 3. november 2013

Baking og dialekter

Det hender seg at jeg kjøper for mye frukt, og da er det greit å få brukt den opp på en grei måte. Denne gangen har det blitt for mye epler – ja, da er det bare å bake eple- og kanelmuffins (dette er en amerikansk oppskrift jeg har fått av ei norskamerikansk venninne)

IMG_6914

Dette er mer matmuffins enn dessertmuffins,  og røra er nesten så tykk som deig

IMG_6915

En blanding av smelta smør, brunsukker, mel og hakka mandler has på før steking

IMG_6919

Og etter en liten halvtime i ovnen er det bare å NYTE : D

Om noen har lyst på oppskrift, så er det bare å si fra – deler gjerne jeg : )) Akkurat nå skal jeg se “Dialektriket” på TV – passer godt det når jeg dette halvåret blant annet studerer talemål og sosiolingvistikk : ))

Ha det godt – klem Siv

lørdag 2. november 2013

Strikkekveld og på pinnene

I går kveld kosa jeg meg med strikkekveld på NRK, og i dag har jeg sett reprisa på det jeg ikke orka å se før jeg la meg. Synd damene ikke klarte å slå rekorden, men artig læll ; )

Selvfølgelig satt jeg og strikka selv også

20131102_131314

Ble ferdig med en hals som jeg har tenkt å levere til Kirkens Bymisjon, og de kommer til å gi den videre i julegave til noen som ikke har det bare greit her i livet (jeg har skrevet om dette tiltaket her).

20131102_131356

Den kan også trekkes opp og brukes som en form for hette

20131102_131419

Har pynta med en blomst hvor jeg har tatt med en sølvtråd i heklinga – håper det kan strø litt glitter i hverdagen til noen : )

I kveld skal jeg i Olavshallen på The Wall show – gleder meg

Ha det godt – klem Siv