tirsdag 23. november 2010

Om ikke annet, så er jeg i gang :-)

Jeg pleier å synes at november er LANG, MØRK og TUNG – skjønner ikke helt hva som har skjedd i år, men vi skriver jo allerede 23. november. Det betyr at november snart er omme, og det egentlig uten at jeg helt har fått det med meg. Det betyr også at jula er like rundt hjørnet :-) Jeg har ikke gjort så mye, men jeg er i alle fall i gang

023

Denne boksen ble med meg hjem fra Kremmerhuset i fjor (selv om det egentlig var noe helt annet jeg skulle ha)

024

Den er perfekt til å lagre kromkaker i :-D

025

Og denne boksen er fyllt med…..

026

….pepperkaker som tøttene mine bakte i helga :-)

Da gjenstår bare 5 sorter (ja, for jeg MÅ ha 7 sorter til jul).

Jeg har ikke begynt å lage julekort enda, men jeg har planlagt hvordan de skal bli – og da er veldig mye av jobben gjort for meg

12136_192249776446_577341446_3480165_6257629_n

Her er et av kortene jeg laga i fjor :-D

Fikk masse hyggelige tilbakemeldinger på snøresokkene jeg viste for litt siden, og noen spørsmål om å dele oppskrifta :-)

001

Jeg har fått den av Bente hos R. Sy-Steen :-D

* Du kan bruke RAGGI-GARN som selges der, og du kan bruke BIG FABEL – pinne nr 4.

* Legg opp 74 masker. Strikk 2 rett, 2 vrang - 2 omganger. Så 2 rett, 2 vrang sammen og et kast ut omgangen. Strikk 2 rett, 2 vrang – 2 omganger. Dette danner midten på sokken.

* Bytt garn

* Strikk 27 – 29 riller, og bytt til “midt foran-garnet”, og strikk likedan som over. Pass på å få hullradene over hverandre. Fell av, og sy sammen midten (der har ikke jeg hørt på Bente, for jeg liker at sokkene man har under vises).

* Ta opp for tå, Fell vanlig tåfelling. (Det er lettere å ta opp til tå om man har sydd sammen foran).

* Hekle bånd og tre gjennom hullene

Noe av det jeg liker best med disse sokkene, er at man trenger ikke ta hensyn til størrelse på foten, ettersom den mangler hæl. Jeg har også strikka kortere varianter, og da er det jo bare å legge opp færre masker.

Om bare litt skal gemalen, litjtupp og jeg på kino og se “Trolljegeren” – gleder meg :-)

Ha en herlig kveld og klem fra Siv

12 kommentarer:

  1. 2 sorter allerede!!! ..sannelig er du igang;) Må innrømme at her bakes det ikke, jeg har bestilt ei tårnkake av en kollega, og that's it:D
    Flotte bokser!

    Kos deg på kino, her må jeg begynne å pynte litt bord;) Klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Hei!
    November har gått unna hos oss i år også:)
    Men så flott den kakeboksen fra kremmerhuset var! :) flink du da som skal bake 7 sorter!:)
    *smiler*

    Klem KAROLINEMOR!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Akkurat en sånn kakeboks har jeg også... :O)
    Men jeg må innrømme at det er ikke mange kakeslag i den ennå, rettere sagt ingen!

    Takk for oppskriften på snøresokkene..., de ser veldig spennende ut, men hvordan er de å ha på beina når det ikke er hæl i dem? Sitter de tight på foten?

    ønsker deg en strålende kveld!

    SvarSlett
  4. Dine kager ser så gode ud! Kunne godt tænkte mig et par stykker til min aftente! :D

    Ja, november er gået hurtigt. Og nu er vinteren kommet til Danmark med sne og mere i vente. Det er tidligt! Men snart er det december og ... jeg er altid ude i sidste øjeblik. Hygger bare lidt, men er slet ikke så tjekket. Jeg vil hellere bare nyde det, men lidt skal der jo til!

    Håber du er kommet godt igang med Brida. Jeg synes den var vældig god.

    God aften min ven. Klem.

    SvarSlett
  5. Flotte kakebokser og så har du flylt de allerede
    Så lant er ikke jeg kommet.
    Julegavene er jeg heldigvis godt i gang med.
    Ha en flott kveld
    Klem

    SvarSlett
  6. Kakebokser kan virkelig sette oss i rett stemning, disse var dekorative:) Ikke begynt på peppekakebaking her, men det blir vel tid til det og:)

    Nyt kvelden.

    SvarSlett
  7. Å jeg som var kjempestolt av å ha mørlefsene ferdig....
    Takk for at du legger ut mønstret på snøresokkene. Hadde vært en flott julegave eller for èn gangs skyld noe til meg selv;)

    Ha en flott kveld

    SvarSlett
  8. Jeg er håbløs til at bage !! På min arbejdsplads blev jeg engang opfordret til at bage et brød - jeg er ikke blevet opfordret siden..hahaha :-)
    Floote bokse iøvrigt


    Klem Vilma

    SvarSlett
  9. Ja,jeg satt igår og tenke... Herregud.. det er første advent til søndagen, snart jul !!!
    Jeg har bare holdt på med ting til julemarkedet, men nå må jeg bare begynne å tenke jul i hjemmet :)
    Fine bokser du har :)
    Ha en fin dag, klem.

    SvarSlett
  10. Så koselige kakebokser:) Måtte le av datteren din da - de er jo morsomme:)

    SvarSlett
  11. Herlige sokker! Takk for oppskrift:) Den skal nok prøves ut når jeg er ferdig med babyteppe til lillesøster og litt små juleprosjekter!

    SvarSlett
  12. tuuuuuuuuusen takk for at du deler oppskrift på snøresokker. Jeg har strikket ett par og fått massevis av hyggelige kommentarer, så jeg la ut link til bloggen din. Det var flere som spurte etter oppskrift nemlig. Ellers vil jeg si at du har en flott og innholdsrik blogg, koselig å være her. Klem fra Vivi

    SvarSlett