lørdag 24. mai 2014

Øyet som ser….

Dere som har fulgt meg ei stund, vet at jeg er opptatt av det som er vakkert. 

Jeg laga meg til og med en bruker på Instagram så jeg enklere kunne dele det som jeg syns var vakkert, og jeg kunne se på andres vakre bilder.

Og på Instagram kom jeg over noe jeg syns er vakkert, og som fascinerer meg veldig – nemlig bilder av det som er “beyond shabby chic” – det forlatte, forfalne, utslitte osv – jeg ser så mye vakkert i slike bilder.

Spesielt i USA er Urbex (en forkortelse for Urban exploration) utbredt. Urbex går ut på å utforske og fotografere menneskeskapte ting som er blitt forlatt. Hovedformålet bak Urbex er å ta bilder og dokumentere steder vanlige mennesker sjeldent får se eller oppleve. Vi vet jo alle at forlatte bygninger blir avstengt, og det er ikke tillatt for vanlige dødelige å gå inn dit.

Flere byer i USA har i stor grad blitt forlatt grunnet finanskrisa som rammet for noen år tilbake, og det er veldig mange forlatte bygninger MED innhold. Det er bilder av forlatte privathus, skoler, sykehus av forskjellig slag, forretningsbygg, kirker osv. Spesielt Detroit er hardt rammet av dette, og det er tatt mange bilder i denne byen.

Det er ikke alle som klarer å fange det vakre gjennom kameralinsa – disse bildene viser skitt og ødelagte hus. Men så er det noen som kan regnes som kunstnere – de fanger det vakre, og formidler skjønneheten.

Jeg følger flere Urbexfotografer, men i dag vil jeg vise dere bilder tatt av en av mine favoritter @oxymento

Oxymento2

Dette bildet av pianotangenter syns jeg er utrolig vakkert. Kunne veldig gjerne fått trykt dette bildet på lerret og hatt det på veggen

Oxymento 1

Her ser vi et tydelig eksempel på hvordan et hus fort kan forfalle om ingen passer på det. To like hus rett ved siden av hverandre – det ene er temmelig slitt, mens det er andre viser hvordan det kan bli ‘when nature takes over’

Oxymento4

Jeg er ikke så sikker på om dette bildet er av forlatte hus, men ville allikevel ta det med da jeg syns det var et utrolig stilig bilde

Oxymento5

En haug gamle dørvridere

Oxymento6

Jeg er forelsket….i denne bygningen – det er Michigan Central Station, og er Detroit’s mest kjente forlatte bygning

Kunne veldig gjerne tenkt meg en tur til Detroit for å fotografere  – kanskje hadde jeg fått en guidet tur av de kule gutta også : )

-Take Only Photographs, Leave Nothing but Footprints-

Ha det godt – klem Siv

4 kommentarer:

  1. Skremmande flotte bilete..

    Temaet ditt passa til Mandagstema hjå Helen med bloggen Alt som er vakkert.
    Tema denne veka er Tidens tann.
    Og det er absolutt dette.

    Flott topp du har laga.

    Fin helg!

    SvarSlett
  2. Bilder av forlatte byggninger er utrolig fasinerende...!

    God søndag til deg,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  3. Bildene kan virkelig få deg til å tenke på en del av de skjebnene som ligger bak. Vakre bilder, det ligger mye skjønnhet i det uperfekte

    SvarSlett
  4. Jeg har aldri hørt om Urbex, jeg må sjekke ut dette for jeg likte bildene....veldig spesielle, men fascinerende! Detroit har fristet meg også, nærmeste jeg har kommet dit var en mellomlanding på vei til Florida.

    Ha en flott fridag og helg, Siv!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett