mandag 15. februar 2010

STERK

“Det var en gang en alpakka og en sau som skulle bestemme hvem av dem som hadde den beste pelsen. Sauen sa “Ulla mi er så myk”, “Pelsen min er enda mykere”, sa alpakkaen. “Ja, men ulla mi er så varm”, sa sauen. “Pelsen min er varmere enn ulla di”, svarte alpakkaen og smilte. De to fortsatte å diskutere seg i mellom hvem som hadde den beste pelsen.

På en stein like ved satt en liten gjetergutt og hørte på. Han syntes både sauen og alpakkaen hadde fin pels, og ville at de to skulle være venner og vel forlikte. Han tenkte litt på dette og fikk plutselig en god idé: Kanskje han kunne lage et garn av begge to? Han foreslo dette for de kranglevorne dyra, og de var villige til å være med på et eksperiment. Gutten klippet av litt pels av alpakkaen og litt ull av sauen og gikk avsted.

Noen uker senere kom han tilbake med et lite nøste. Det var mykt, slitesterk, vakkert og varmt. De to dyra begynte å diskutere hvem sin pels som hadde bidratt mest. Den lille gutten stoppet dem og sa: “Det er like mye saueull som alpakkapels, og garnet har det beste fra dere begge, kan dere ikke nå være venner og vel forlikte?”

Sauen og alpakkaen så på hverandre, det var jo et flott garn, så de kunne vel det, i hvert fall for en liten stund.” (Garnet heter Sterk, og jeg har kjøpt det på Jens Hoff)

004

Syns det var en fornøuelig liten historie som sto på innsiden av bandet. Dette bildet yter ikke fargene i garnet full rettferdighet – den nydelige lillafargen kommer ikke skikkelig frem.

006

Jeg skal strikke meg sokker – er storforbruker av ullsokker på vinteren, fryser nesten bestandig på beina. Det er noe av det beste garnet jeg noen gang har strikket av – utrolig mykt og deilig. Det gjenstår bare å se om det også er sterkt.

Ha en fin kveld :-)

Klem fra Siv

3 kommentarer:

  1. For en nydelig historie! :)
    Jeg har siklet lenge etter dette garnet,men jeg har mye annet garn som først SKAL strikkes opp.
    Må være perfekt til ullsokker.
    Og fargene er flotte, fine kombinasjoner.

    SvarSlett
  2. Hei hei :)
    Så koselig historide. Er glad i garn og har derfor masse garn som må brukes før jeg kan kjøpe nytt. Men dette garnet virket som et godt garn. Tenker det blir noen gode sokker :)
    Legger meg som jeg så får jeg kanskje se de ferdig også ;)
    Ha det fint så lenge.
    Trude :)

    SvarSlett
  3. Garnet blir jo nesten personlig når en slik søt historie følger med på kjøpet. du som jeg fryser på beina. Er ALLTID frossen på tærne. Kun rødvin og min manns varme hender som kan få meg varm igjen ;-) Fortsett å strikke, garnet ser jo helt toppers ut.

    Klem fra Marit

    SvarSlett