onsdag 5. mai 2010

En av vår tids største poeter

I dag har jeg lyst til å blogge om noe helt annet enn om hva jeg har laget den siste tiden

images

jeg har lyst til å blogge om JOACHIM NIELSEN (1964-2000)

De fleste skjønner vel hvem jeg tenker på når jeg skriver JOKKE i Jokke og Valentinerne eller Jokke med Tourettes

Han er en av mine desidert største favoritter, og jeg vil kalle han en av vår tids største poeter. De fleste tenker vel på Jokke som rølpesangeren over alle, og assosiasjonene går raskt til alkohol og dop. Ja, han både drakk og dopa seg – men la heller aldri skjul på det, eller prøvde å gjøre seg til noe bedre enn han var.

Om man hører litt mer på tekstene, og ikke kun på sangene med høyest allsang og partyfaktor – så er det innimellom ganske dype tekster. Jokke er blitt kalt vår tids Alf Prøysen, og Rudolf Nilsen var et av hans inspirasjonskilder.

Jeg har flere ganger prøvd å sette opp ei topp 10 liste over de sangene jeg liker aller best, men det er fryktelig vanskelig – jeg tror kanskje det er 20 stk på den lista :-)

En av mine absolutte favoritter er sangen HALV Jeg leste i et intervju en gang at det  var den sangen han selv likte best også. “Hjerte – smerte” kan sies på så mange måter.

bilde

En annen av sangene jeg har øverst, er sangen FOR PEN. Hadde noen skrevet en sånn kjærlighetssang til meg, så hadde jeg nok smelta helt.

Sangene hans er fulle av selvironi, og lite er pakka inn – her kommer det aller meste rett fra levra.

Jeg oppdaget Jokke ganske sent - dessverre etter at han døde, så jeg har aldri hørt han live. Jeg har vært på konsert med tributebandet Valentourettes tre ganger. (En gang her i Trondheim bløffa vi faktisk på alderen til Ida, slik at hun fikk bli med å se hun også (hun mangla 3 uker på å være 18 år) – da hadde vi en 11-åring som satt hjemme og var dypt sjalu fordi ikke hun fikk bli med). På en sånn konsert må man bare finne seg i å bli dynka i øl, og se på at publikum rølper. Det er det mange tror de må gjøre for at det skal bli en bra konsertopplevelse.

Sangen SOLA SKINNER har vel de aller fleste hørt – og sangen HER KOMMER VINTEREN blir jo til og med brukt i annonsering av vintersport på TV’n

I starten var det nesten sånn at jeg hørte på musikken i smug ;-) Småbarnsmor og lærer som jeg var, kunne jeg vel ikke høre på sånn musikk – kunne umulig være helt stuerent…. Men etterhvert som jeg hørte mer og mer, så skjønte jeg at jeg ikke kunne gjøre annet enn å komme ut av skapet :-P  Nå kan jeg hver en tekst på rams – og det gjør vel egentlig resten av familien også :-D Ungene har nesten fått det inn med morsmelka :-) En viktig bit av norsk musikkhistorie.

Jokke og Valentinerne er sammen med Dum Dum Boys, Raga Rockers og de Lillos omtalt som de fire store i norsk rock. Noen år etter at Jokke døde ble det foreslått å kalle opp en vei eller noe etter han i Oslo. Debatten var heftig og meningene mange, men tilslutt fikk en liten veistubb på Grønland i Oslo navn etter han – Joachim Nielsens gang.

043

Da jeg var i Oslo og besøkte Ida, måtte jeg jo selvfølgelig dra til Grønland og finne denne lille veistubben

Trommeslager, fotograf og tidligere kjæreste av Jokke, May-Irene Aasen har utgitt boka “ Gutta – på veien med Jokke og Valentinerne”

bok

Dette er en bok jeg anbefaler på det varmeste. Det gir et fint innblikk i tiden med Valentinerne, og den er proppfull av fine bilder

I begravelsen til Jokke, spilte de en hans egne sanger -  EN DAG

Jeg kunne sittet her og ramset opp sang etter sang, men jeg skal stoppe her. Men jeg håper at noen likte det jeg hadde å si om Jokke, og at dere kanskje googler eller går på Youtube og ser/hører litt mer :-)

Ha en fin kveld og klem fra Siv

1 kommentar:

  1. herlig innlegg, men var nok; Jokke - sitter på en bombe de spillte i begravelsen

    SvarSlett