søndag 3. juni 2012

Om å ha nok tid…og enda et lite teppe :-)

004

Jeg har strikka enda et lite prematurteppe – det går så fort, og er et kjekt håndarbeid å ha i veska : )

005

Denne gangen har jeg strikka i dobbel perlestrikk, men det har samme størrelse og kvalitet som det forrige jeg strikka

Og så over til en tekst om timene i døgnet – det er ganske mye, men slett ikke så dumt å lese ; )

Når du tenker at 24 timer ikke er nok, kan det være nyttig å tenke på syltetøyglasset og kaffen.

En professor som sto foran sine filosofistudenter, tok uten å si et ord, en meget stort og toft syltetøyglass frem og begynte å fylle det med golfballer. Da han hadde gjort det, spurte han klassen om glasset var fullt, og de var enige i at det var det.

Så tok professoren en kasse med småstein frem, og begynte å helle dem ned i glasset. Han ristet glasset lett, så steinene fordelte seg mellom golfballene. Deretter spurte han igjen studentene om glasset var fullt, og det mente klassen at det var. Deretter tok han en kasse med sand frem og begynte å helle den oppi glasset. Sanden fylte naturligvis det resterende hulrommet i glasset. Igjen spurte han om det var fullt. Klassen svarte enstemmig ja. Tilslutt tok professoren to kopper kaffe og helte dem begge ned i glasset. Hulrommet som var mellom sandkornene ble nå effektivt fylt. Studentene lo.

“Nå vel”, sa professoren da latteren var stilnet av. “Hvis dere nå forestiller dere at dette glasset representerer deres liv. Golfballene er de viktigste ting i livet – deres familie, kjærester, barn, helse, venner og yndlingspasjoner – de ting som, selv om alle andre ting gikk tapt, og bare disse tingene var tilbake, likevel ville gjøre deres liv fullkomment. Småsteinene er de andre tingene som betyr noe – sånn som jobb, hus, bil osv. Sanden er alle de andre småting”.

Professoren fortsatte: “ Hvis dere putter sanden ned i glasset først, er det ikke plass til hverken småsteinene eller golfballene. Det samme gjelder i livet. Hvis dere bruker all deres energi og tid på de små ubetydelige tingene, får dere aldri plass til det som er viktig for dere. Vær oppmerksom på de ting som er avgjørende for deres lykke. Lek med barna. Pass på helsen! Inviter deres partner på middag. Ta enda en runde på golfbanen. Det vil alltid være tid til å gjøre huset rent og ordne avløpene. Ta dere av golfballene først – de ting som virkelig betyr noe. Få styr på det dere vil prioritere – resten er bare sand – og husk: Livet er kort!”

En av studentene rakte hånden i været og spurte hva kaffe representerte. Professoren smilte: “Jeg er glad for at du spør. Det er bare for å vise at uansett hvor fylt ditt liv syns å være, så er det alltid plass til et par kopper kaffe sammen med en venn.”

Ha en fin dag med ditt livs golfballer – klem Siv

8 kommentarer:

  1. Hei,Siv! Kjempefin tekst, det der, vel verdt å tenke over, vi får stadig påminnelser om det... Og de teppene er nydelige, tror jeg må prøve når jeg er ferdig med et par andre ting...:-) Ha en fin søndagskveld! Eli

    SvarSlett
  2. Det var kloke sanne ord, Siv. Burde vi tenke oftere på.
    Ha en flott ny uke :)

    SvarSlett
  3. Den er fin! Har hørt den før, men takk for oppfriskinga:) Skal ta meg ekstra godt av golfballene i morgen!

    SvarSlett
  4. Den tekstan gir meg like mye gåsehud hver gang jeg leser den. Også nå i kveld. ♥ Tusen takk ♥

    Klem

    SvarSlett
  5. En skikkelig god tekst dette, verdt å tenke på;)
    Nå kommer sommeren...trur eg;)
    Ha ei fin uke, klem;)

    SvarSlett
  6. Sanne visdomsord, den professoren har virkelig skjønt det! Tror dette er noe de fleste har godt av å bli minnet på fra tid til annen.

    Nydelig teppe forresten, som noen kommer til å bli veldige glade for at du tok deg tid til å lage!

    Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  7. Har hørt historien flere ganger før og synes den er både god og viktig nok til å høres flere ganger. Kanskje nettopp fordi vi ofte er så flinke til å fylle glasset vårt feil.

    Ser at jeg selv gjør den feilen til stadighet, men opplever samtidig at det er vanskelig å si stopp i enkelte sammenhenger.

    Er nå i en jobbsituasjon hvor vi (hele avdelingen) holder på å arbeide oss helseløse. Ser ikke helt et lyspunkt og har egentlig jobbet altfor mye det hele siste året. Har forsøkt gjentatte ganger å ta det opp med ledelsen som ser problemet (vi har fått arbeidstilsynet på nakken pga for mye overtid), men som ikke vet hva de skal gjøre da vår ordeinngang øker fortere enn vi klarer å ansette gode folk.

    Tok dermed en sjefsavlsutning forrige helg og bestemte at dersom vi er i samme sitasjon i August, ( vi har hatt og har noen spesielt store leveranser dette året som skal være klare før sommeren), så kommer jeg til å si opp jobben min. Noe som er kjempeskummelt for jeg er ingen ungsau (ung og lovende) lenger, men jeg er veldig klar på at jeg ønsker å fylle glasset mitt med golfballene først, og ikke la all plassen gå med til småstein eller sand!

    Uff, det ble veldig langt dette her...

    SvarSlett